Podijeli članak

Stalno arbitražno sudište pri Hrvatskoj gospodarskoj komori u Zagrebu donijelo je pravomoćnu odluku - pravorijek po kojemu Željeznice Federacije BiH moraju platiti čak 4,5 milijuna eura (oko 9 milijuna maraka) za isporučeni, a nikada plaćeni Končarev niskopodni vlak, piše Večernji list BiH. 

Kako doznaje Večernjak takvu je odluku Arbitražni sud donio nakon postupka koji je uslijedio na kraju višegodišnjih izbjegavanja izmirivanja obveza od strane federalne kompanije, koja je jedna od najvećih državnih gubitaša. Ovakva će odluka još dodatno otežati poslovanje i funkcioniranje Željeznica Federacije BiH. 

Članica Uprave Končara - Elektroindustrije Marina Kralj Miliša potvrdila je za Večernjak informaciju o odluci sudišta. 

Obećavali pa prevarili 

"U slučaju da se nastave ovako ponašati i ne izmirivati obveze morati ćemo pokrenuti postupke prisilne naplate što znači daljnje povećanje procesnih troškova", rekla je članica Uprave Končara – Elektroindustrije. 

Ona je podsjetila kako je godinama Končar pokušavao nagodbama, postići džentlmenski dogovor. No, čak tri vlade nisu pronalazile rješenje, a što se pokazuje kao skuplje rješenje. Inače, taj niskopodni vlak koji je doslovno tek nekoliko mjeseci prometovao prugama u Federaciji BiH nakon što je nabavljen, a nakon toga godinama je skupljao prašinu na depou. Vrijednost radova iznosila je 5,3 milijuna eura, a nabavka je omogućena zajmom hrvatske poslovne banke i osiguranjem Hrvatske banke za obnovu i razvoj. 

Uprava Željeznica federacije BiH je Končaru uplatila tek nešto više od predujam od 800.000 eura, nakon čega nije izmirena niti jedan cent obveza. Čak su u međuvremenu posredovali i federalni ministri, ravnatelji Željeznica Federacije BiH, no sva ta obećanja ostala su mrtvo slovo na papiru. 

No, nije to jedini spor koji bi mogao zatresti Željeznice Federacije BiH.

Istraga oko Talga 

U međuvremenu su Željeznice Federacije BiH pokušavale dobiti zajam od Razvojne banke Federacije BiH kako bi riješili prijepore s Končarem, no to se također na kraju nije dogodilo. 

Ova afera slična je s onom o talgo vlakovima koje je FBiH kupila od istoimene španjolske kompanije kreditom koji je zaključen još 2005. godine po cijeni od 132 milijuna maraka (67,5 milijuna eura). Iako je španjolski proizvođač Talgo vagone isporučio još 2010. godine, oni su tek nedavno počeli prometovati, za što su pak davana različita objašnjenja, uglavnom tehničke naravi. 

Valja reći kako Željeznice Federacije BiH predstavljaju kompaniju koja je najveći porezni dužnik za neplaćene obveze zavodima za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, kao i druge poreze. Uz to, Federacija BiH je sva godišnja ulaganja u infrastrukturu prebacivala na ovu kompaniju zbog čega je njezin kapital u posljednjih deset godina smanjen za 500 milijuna maraka. S druge pak strane ova kompanija ima golemi potencijal za razvoj budući su u prošloj godini zadržali vodeću poziciju u prijevozu roba. Godišnje prevoze devet milijuna tona robe, uglavnom za industriju.