Podijeli članak

Čak iako ne postoji eliksir koji će vam osigurati sto godina života (ili više), iznenađujuće velik dio moći u odlučivanju o vašem starenju leži u vašim rukama. Jedan od najboljih primjera za to je poznati holivudski glumac Kirk Douglas, koji je godinama nakon što je glumio u svojem zadnjem filmu postao primjer dugovječnosti. Glumac je preminuo prošlog tjedna u dobi od 103 godine, a uvijek je isticao da ga iznenađuje koliko dugo živi.

"Nikad nisam mislio da ću ovoliko poživjeti. To me možda i najviše iznenadilo u životu", rekao je Kirk u intervjuu povodom svog stotog rođendana Guardianu.

Bez obzira na svoje godine, Douglas je do smrti ostao aktivan i bavio se raznim stvarima. Prije tri godine objavio je knjigu u kojoj su ljubavna pisma koja su on i njegova supruga Anne (koja će ovog proljeća napuniti 101 godinu) izmjenjivali tijekom desetljeća. Kirk je bio obiteljski čovjek, a prošlog kolovoza su četiri generacije obitelji Douglas snimile obiteljsku fotografiju. Nakon njegove smrti od glumca su se oprostile mnoge poznate osobe, a njegova snaha Catherine Zeta-Jones je uz njihovu zajedničku fotografiju napisala: "Voljet ću te do kraja života. Već mi nedostaješ."

Njegova smrt je ponovno potaknula raspravu o tome kako neki ljudi lijepo stare i žive dug život te postoji li mogućnost da se na to nekako utječe. Da bi došao do konkretnijeg odgovora, časopis TODAY je pitao Howarda S. Friedmana i Leslie R. Martina, autore istraživanja Projekt dugovječnost, možemo li nekako produljiti životni vijek.

Istraživanje je pratilo 1500 Amerikanaca tijekom 80 godina i fokusiralo se na pitanje zašto neki ljudi žive dulje od drugih. Znanstvenici su zaključili da su najzdraviji ljudi bili oni koji su vodili smislene, posvećene živote. Naporno su radili, postigli su puno toga za svoje obitelji, njegovali su bliske odnose i bili su jako uporni, odgovorni i savjesni. Prema riječima Friedmana: "Bili su posvećeni stvarima i osobama više nego samima sebi."

Temeljem istraživanja, neke od sljedećih stvari mogle bi vam omogućiti dulji život.

Pokrenite se

Ogromna količina znanstvenih podataka sugerira da je jedna od najvažnijih stvari za dug život pokretljivost i fizička aktivnost i u kasnijoj životnoj dobi. Nije potrebno da trčite maratone ili stalno idete u teretanu, ali pokušajte ostati aktivni i kretati se svaki dan barem pola sata.

Prihvatite izazove s radošću

Mnogi misle da je tajna dugovječnosti u tome da stvari treba uzimati s dozom odmaka, izbjegavati pretežak rad i uzimati dovoljno odmora, ali prema rezultatima istraživanja, tajna je baš u suprotnome.

Oni koji su teško i naporno radili te postigli puno toga bili su zdraviji u starijoj dobi. Imati zahtjevan posao u okruženju koje vas podržava i podupire može biti vrlo zdravo. S druge strane, ako ste zapeli u neprijateljskoj atmosferi s ograničenim mogućnostima za obavljanje posla na način koji smatrate dobrim, možda je vrijeme da promijenite posao.

Ostanite povezani i održavajte odnose

Za zdrav život nije dovoljno samo održavati fizičku kondiciju nego i ostati aktivan u ostalim, društvenim aspektima života. Ostanite u kontaktu s članovima obitelji, radite različite stvari i družite se s prijateljima te pokušajte pomagati drugima, bilo kroz volontiranje ili na poslu.

Razmislite o braku

Prema istraživanju, osobe u stabilnim, ispunjavajućim vezama imaju tendenciju biti zdravije. Kod muškaraca je primijećen zdraviji obrazac ponašanja u dugotrajnim brakovima, dok je kod žena za zdravlje bilo potrebno da nađu odanog muža koji bi ih poštovao. Ono što je zanimljivo, kod žena koje su bile u lošim vezama pa iz njih izašle (bilo da su se razvele ili ostale udovice) primijetilo se poboljšanje zdravlja i raspoloženja.

Budite prijatelji sa zdravim ljudima

Jedan od najboljih načina za održavanje zdravlja i promjenu životnog stila je da se okružite ljudima koji su aktivni, zdravi, pozitivni i uključeni u događanja. Probajte pronaći društvene grupe ili osobe koje vam odgovaraju i počnite se baviti aktivnostima koje vam se sviđaju. To će vam poboljšati i psihičko i fizičko zdravlje.