Podijeli članak

Nacrt odluke, čija bi primjena dovela do drastičnog poskupljenja procesa polaganja vozačkih ispita, uskoro bi se mogao naći pred Vijećem ministara BiH, što autoškola smatraju financijskim udarom na buduće kandidate, ali i na gospodarstvo koje potresa manjak profesionalnih vozača.

Računica iz banjalučkih autoškola pokazuje da kandidat za vozačku dozvolu B kategorije, a koji sve položi iz prve, sada može proći s troškom nešto većim od 800 KM, a usvoji li se ova odluka, cijena će, tvrde, iznositi više od 1.600 maraka, pišu Nezavisne novine.

Za A kategoriju polaganje bi moglo dostići svotu veću od 700 maraka umjesto sadašnjih oko 300 KM, i usvoji li se ova odluka, tvrde u autoškolama, to će utjecati na povećan broj motociklista bez vozačke dozvole na cestama.

Za vozače autobusa kompletan put do vozačke dozvole, bude li usvojena sporna odluka, koštat će blizu 2.100 KM, a sada je 1.200 KM, kažu u autoškolama.

Predsjednik Udruženja prijevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS Nikola Grbić ističe da je ovakav slijed događaja katastrofalan.

"Svjesni smo činjenice da nemamo profesionalnih vozača. Umjesto da su stimulirali mlade da polažu vozački, oni uvode povećanje cijene, što je izvan svake pameti. Malo tko od roditelja može to platiti. Tko god savjetuje vlast da takvo nešto uradi, ne misli dobro ni građanima ni gospodarstvenicima u Republici Srpskoj i BiH", istaknuo je Grbić.

Vlasnik jedne banjalučke autoškole Siniša Radošević upozorio je da je neprihvatljivo da put do vozačke dozvole poskupi više nego dvostruko.

"Takav udar građani ne mogu podnijeti, ne računajući ove koji sjede u Ministarstvu prometa i komunikacija u Vijeću ministara. Uvedu li to, bit će manje kandidata, a smanjit će se i broj autoškola", kaže Radošević.

Važećim pravilnikom nisu propisane cijene osposobljavanja kandidata i trenutno autoškole slobodno određuju cijene, ali bi takva praksa mogla postati prošlost.

U Ministarstvu komunikacija i prometa kažu da su pripremili tekst Nacrta odluke o jedinstvenim minimalnim proračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozače i uputili ga na mišljenja nadležnim organima za obrazovanje (entitetskim i županijskim ministarstvima obrazovanja i Vladi Distrikta Brčko BiH).

Iz ovog ministarstva tvrde da su svi podržali donošenje ove odluke.

Prema njihovim riječima, naredni korak je bilo upućivanje nacrta odluke na mišljenja Uredu za zakonodavstvo i Ministarstvu financija i trezora.

Trenutno Ministarstvo prometa i komunikacija postupa u skladu sa sugestijama danim u mišljenju Ministarstva financija i trezora, odnosno provodi određene analize, nakon čega slijedi upućivanje ove odluke na razmatranje i usvajanje u Vijeću ministara.

Iz Ministarstva prometa i komunikacija pravdaju se da je cilj donošenja ove odluke eliminiranje nelojalne konkurencije i, kako kažu, neprirodno niska cijena osposobljavanja kod pojedinih autoškola, a koja, tvrde, ide na štetu kvalitete procesa osposobljavanja.

Iz autoškola odgovaraju da sporna odluka ne donosi kvalitetniju obuku, jer se u samom procesu polaganja, izuzev cijena, ništa ne mijenja i podsjećaju da je službena statistika pokazala da samo sedam posto nezgoda izazivaju vozači početnici, oni koji imaju do dvije godine vozačkog staža.