Podijeli članak

Uzrok nesreće u kojoj je Amina Beširević iz Cazina izgubila život za volanom vozila autoškole je neprilagođena brzina vozača kamiona. Međutim, svakodnevno zbog nesavjesti drugih sudionika u prometu vozila, životi polaznika autoškole često su ugroženi.

Tim povodom razgovarali smo s instruktoricom autoškole Z-55 u Zenici Anitom Ivanković koja godinama obučava kandidate za upravljanje motornim vozilom te prometnim vještakom Mirzetom Sarajlićem koji je za Klix.ba prokomentirao ponašanje drugih sudionika u prometu i (ne)savjesnosti prema vozilima autoškola.

Godišnje u Bosni i Hercegovini prema posljednjim podacima u prometnim nezgodama pogine od 270 do 350 osoba, a zadatak svakog instruktora je svom kandidatu objasniti opasnosti i prednosti volana, upoznati ih sa strahom i posljedicama, ali i podučiti kako pravilno upravljati vozilom. 

Ivanković je za Klix.ba kazala da savjesnost drugih sudionika prema vozilima autoškola jednostavno ne postoji.

Prometna kultura

"O poštivanju i prometnoj kulturi suvišno je govoriti u ovom aspektu. Drugi sudionici u prometu osim što su bezobrazni, kao da jedva čekaju da sviraju, psuju, a bilo je i situacija kada su izlazili iz vozila i prijetili. Zgroženi smo ponašanjem jer nitko od njih ne vidi da za volanom sjedi nečije dijete koje će sutra biti vozač i kojem treba podrška i razumijevanje", govori Ivanković.

Pojašanjava da često polaznici osjećaju pritisak zbog sirena drugih sudionika, naglih pretjecanja i demonstracije neke vrste "sile", ali da je njihov cilj, osim naučiti kandidate upravljanju vozilom, naučiti ih i strpljenju i oslobađanju od te vrste straha.

"Svi su brzo zaboravili da su bili na tom mjestu i da su i sami prolazili kroz to što proživljavaju kandidati, ali i mi kao instruktori. Previše je bezobrazluka i nekulture, nimalo razumijevanja. Često im je problem i što vozimo u špicama, ali špice su negdje veći dio dana i gdje da djecu učimo voziti, ako ne na cesti? Po mnogima smo smetnja na cesti", dodala je Ivanković.

Prometni vještak Mirzet Sarajlić je kazao kako autoškole usporavaju odvijanje prometa, ali da su upravo zbog toga vidno obilježena kako bi drugi sudionici obratili pažnju na njihovo ponašanje i pooštrili razumijevanje prema kandidatima koji se obučavaju.

"Prema mom iskustvu kao vještaka prometne struke pojedini vozači nemaju strpljenja niti razumjevanja prema ovim vozilima pa je u posljednje vrijeme čest slučaj prometnih nesreća u kojima su sudionici upravo vozila autoškola. Ja ovim putem želim pozvati sve vozače na razumijevanje i prisjetiti i sebe, a i ostale vozače da smo i sami morali proći svojevrstan vid obuke kako bismo stekli osnove snalaženja u raznim prometnim uvjetima. Sa stanovišta struke tijekom obuke poželjno je da kandidat prijeđe i upozna se sa što većim brojem prometnih situacija kako bi mu poslije bilo lakše samostalno upravljati motornim vozilom", kaže Sarajlić.

Gdje je rješenje?

Rješenje je prema njegovim riječima nije teško dokućiti s obzirom da su u svijetu poznati razni modaliteti procesa obuke kandidata za vozače, ali da je potrebno pronaći najučinkovitije i prilagoditi ga domaćim potebama. Jedan od njih je prilagođavanje rute obuke i testiranja, kao i vremena kada se obuka izvodi. 

"Prometni stručnjaci dobro poznaju prometno opterećenje svake prometnice u različitim vremenskim razdobljima u danu. Prirodno bi bilo da se obuka izvodi u vrijeme manjih prometnih opterećenja, a ne kao što je to slučaj danas da se obuka izvodi stohastično. Kada se dođe do vršnog opterećenja ili zagušenja na prometnici pa se još u tom trenutku pojave vozila autoškola i obuke, frustracije vozača i nisu neočekivane. Dakle, vozila autoškole trebaju znati svoje rute kretanja kao i vremenski interval, izbjegavati kretanje vozila autoškole po uskim prometnicama, puno opterećenje prometnica kao i na prometnicama u kojem imamo nazočnost velikog broja pješaka teških teretnih vozila, prometnica na kojima se izvode sanacijski radovi i drugo", kazao je Sarajlić za Klix.ba.