Podijeli članak

Australija će prisiliti tehnološke divove Facebook i Google da australskim medijima plate za objavljene vijesti, što je potez kojem je cilj zaštita neovisnog novinarstva i koji će biti pod budnim okom cijelog svijeta.

Time će Australija postati prva zemlja koja će tražiti od internet tvrtki da medijskim kućama plaćaju za novinski sadržaj, prema modelu sličnom autorskim pravima i to će ove godine urediti zakonom, rekao je ministar financija Josh Frydenberg.

– To bi bilo pošteno za poslovanje australskih medija. Moramo osigurati bolju konkurenciju, bolju zaštitu potrošača i održivo medijsko okruženje – dodao je Frydenburg novinarima u Melbourneu.

– U pitanju je budućnost australskog medijskog okoliša – dodao je.

Taj potez je uslijedio nakon što su se tehnološki divovi počeli braniti od strožije regulative širom svijeta i dan nakon što su američki zastupnici na kongresnom saslušanju napali Google i Facebook za zloupotrebu tržišne moći.

Medijske tvrtk poput News Corp Australia, koja je dio medijske grupe News Corp Ruperta Murdocha, snažno su lobirale kod vlade da se američke tvrtke dovedu za pregovarački stol usljed dugotrajnog opadanja prihoda od oglašavanja.

– Dok druge zemlje pričaju o nepoštenom i štetnom ponašanju tehnoloških divova, australska vlada prva je na svijetu koja je reagirala – rekao je izvršni ravnatelj News Corpa Australia Michael Miller.

Istraživanje iz 2019. pokazalo je da je u proteklih deset godina ugašeno tri tisuće  novinarskih radnih mjesta u Australiji, jer su tradicionalne medijske tvrtke potrošile svoj prihod od oglašavanja na Google i Facebook koji nisu plaćali ništa za medijski sadržaj.

Za svakih 100 dolara koji se potroše na online oglašavanje u Australiji, ne ubrajajući kratke novinske reklame, gotovo trećina ide Googleu i Facebooku, rekao je Frydenberg. Druge zemlje su probale prisiliti tehnološke divove na dogovor, ali nisu uspjele.

Medijske tvrtke u Njemačkoj, Francuskoj i Španiji pokušale su donijeti nacionalne zakone o autorskim pravima koji bi prisilili Google da plati licence kad objavljuje isječke iz njihovih novinskih članaka.

Google je 2019. prestao francuskim korisnicima prikazivati isječke europskih medijskih kuća, dok je najveća njemačka medijska tvrtka Axel Springer dopustila da na tražilici budu njene vijesti kada padne posjećenost njenih stranica.