Podijeli članak

Ako sve bude išlo po planu, prometno i gospodarsko središte Hercegovine, Mostar, moglo bi biti za nekoliko godina spojeno modernom autocestom s Republikom Hrvatskom, piše Večernji list BiH. 

Takve optimistične procjene moguće je dati na osnovi nanovo obnovljene dinamike radova na južnom dijelu koridora Vc. Posljednjih mjeseci intenzivno se radi na poddionici Počitelj - Buna, a danas se očekuje potpisivanje ugovora o izgradnji poddionice Počitelj – Zvirovići, uključujući i gotovo kilometar dugačak most. 

S obzirom na to da su rokovi izgradnje ovih poddionica različiti, teško je govoriti o konačnim datumima, no dvije i pol godine od danas Hercegovina bi trebala imati neprekinutu autocestu od granice (Bijača) pa do ulaska u Bunu. Za spajanje s Mostarom ostaje poddionica Mostar jug - Buna, odnosno tunel Kvanj, no o tomu kasnije. 

Danas, pak, u sjedištu JP Autoceste FBiH potpisuje se ugovor o gradnji dionice Počitelj – Bijača, poddionice Počitelj – Zvirovići, LOT 1 i LOT 2. Radi se o izuzetno značajnom događaju budući da će sada biti otvorena vrata za konačno premošćivanje rijeke Neretve te spajanje prostora od Zvirovića pa do poddionice koja se već gradi mjesecima - one od Bune prema Počitelju. 

Vrijednost ugovora 

Ugovor će potpisati Adnan Terzić, direktor JP Autoceste FBiH, uime investitora, a uime izvođača za LOT 1 Yanming Liu, predstavnik China State Construction Engineering Corporationa Ltd., (Kina), te Yang Bo uime konzorcija izvođača radova AzVirt L. L. C (Azerbajdžan), Sinohydro Corporation Ltd. (Kina) i PowerChina RoadBridge Group Co. Ltd. (Kina) za LOT 2. 

U svojstvu svjedoka ugovor će potpisati ministar prometa i veza FBiH Denis Lasić, uime China State Construction Engineering Corporationa Ltd. Yanjun Li, a uime konzorcija izvođača radova AzVirt L. L. C, Sinohydro Corporation Ltd. i PowerChina RoadBridge Group Co. Ltd. svjedok potpisivanja ugovora bit će Ahmet Murat Turkoglu. 

Vrijednost ugovora za izgradnju LOT-a 1 (petlja Počitelj – početak mosta Počitelj i kraj mosta Počitelj – petlja Zvirovići) iznosi 56,522.840,50 eura bez PDV-a. Vrijednost ugovora za izgradnju LOT-a 2 (most Počitelj) iznosi 28,114.889,53 eura bez PDV-a. 

Izgradnja poddionice Počitelj – Zvirovići financira se iz sredstava osiguranih u okviru ugovora o zajmu sklopljenog s Europskom investicijskom bankom (EIB). Trasa autoceste poddionice Počitelj – Zvirovići dio je dionice Počitelj – Bijača. Poddionica Počitelj – Zvirovići duga je 11,75 kilometara, a najznačajniji objekt na poddionici je most Počitelj ukupne dužine 945 i maksimalne visine 100 metara, čijom će izgradnjom biti spojene dvije obale rijeke Neretve. Osim mosta, na poddionici će se graditi i petlja s naplatnim mjestom i pristupnim prometnicama do regionalne ceste Buna – Domanovići i magistralne ceste M-17, tri vijadukta, tunel i otvorena trasa. Predviđeni rok izgradnje za LOT 1 je 24 mjeseca, a za LOT 2 je 30 mjeseci. 

Kako bi se Mostar spojio s granicom potrebno je, kao što smo naveli, prvo završiti poddionicu Buna – Počitelj dužine 7,2 km, koja se intenzivno gradi. Izvođač radova je Hering d.d. Široki Brijeg, dok nadzor nad gradnjom vrši kompanija Aecom S.L.U. iz Španjolske. Vrijednost ugovora za izgradnju je 25,692.383,53 eura s PDV-om, a sredstva su osigurana preko Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD). 

Dalje prema Mostaru 

Nastavak radova u smjeru Mostara planiran je na idući način: izgradnjom tunela Kvanj dužine 5,2 kilometra, pri čemu treba podsjetiti kako je idejni projekt završen te je u tijek priprema natječajne dokumentacije za fazu pretkvalifikacije, a posljednja zadaća bit će izgradnja dionice Mostar jug – Kvanj dužine 8,5 kilometara te će njezinim završetkom Hercegovina dobiti ukupno 42 kilometra moderne autoceste koja će spajati Mostar s granicom. Očekuje se kako će ova autocesta uvelike skratiti vrijeme putovanja, a uzimajući u obzir prosječne brzine koje se ostvaruju na autocestama, od Mostara do granice bit će potrebno tek oko 20 minuta, dok bi do najbliže lokacije na moru bilo potrebno još 15-ak minuta. Planira se gradnja i sjeverno od Mostara, pa je tako nedavno Vlada FBiH zadužila resorna ministarstva i JP Autoceste FBiH da pokrenu aktivnosti na osiguranju najpovoljnijeg izvora za financiranje projekata Ovčari - Konjic - Prenj, tunel Prenj, izlaz iz tunela Prenj - Mostar sjever i Mostar sjever - Mostar jug.