Podijeli članak

Bez imalo sumnje i pretjerivanja najvažniji sustav u automobilu je svakako kočni mehanizam.

Međutim, usprkos toj činjenici mnogi ne posvećuju dovoljno pozornosti tom vrlo bitnom sklopu. Posebno je opasno ako se štedi na kočnim oblogama, odnosno ako se odugovlači s njihovom izmjenom.

Mnogi računaju da je dobro dok kočnice koče, zaboravljajući pritom da se nepravodobnom izmjenom kočnih obloga, bilo da se radi o disk pločicama ili paknama, izravno ugrožava sigurnost vožnje, ali se i povećavaju troškovi održavanja, piše Slobodna Dalmacija.

Mehanizam za kočenje je tako konstruiran da kočnice zadržavaju sposobnost kočenja i kod potpuno istrošenih kočnih obloga. To je u jednu ruku dobro jer se sprječava većih broj nesreća s tragičnim ishodom. Međutim, ako su istrošene kočne obloge počinje kočenje metala o metal. Obloge se najčešće troše neravnomjerno, pa jedan kotač koči oblogom po disku, a drugi metalom o metal.

U takvim slučajevima intenzitet kotača je nejednolik, te prilikom kočenja dolazi do opasnog zanošenja vozila. Kod intenzivnijeg kočenja, kočnice bez obloge mogu i zaribati, što dodatno povećava rizike.

Pri kočenju golom oblogom dolazi do ubrzanog trošenja kočnog mehanizma, koji nakon određenog vremena (ako se ne reagira na čudne zvukove), može dovesti do potpunog otkazivanja kočnica. Kako je disk izrađen od sivog lijeva, a pločica od čelika, počinje struganje i brazdanje diska. Svakim se kočenjem smanjuje debljina diska, te u kritičnom trenutku može i puknuti.

Osnovna prednost disk kočnica pred bubanj kočnicama je u tome što se diskovi slobodno okreću (kliješta ih obuhvaćaju tek u jednom manjem dijelu), te se tako i bolje hlade.

Time je povećana efikasnost kočenja, a posredno i sigurnost automobila. Kod kočenja puno važniju ulogu imaju kočnice na prednjim kotačima nego na stražnjim, naročito kod manjih automobila, pa se stoga na manjim vozilima često stavljaju upravo bubanj kočnice.

Bubanj kočnice imaju određene nedostatke, ali i prednosti pred diskovima. Bubnjevi ili doboši pouzdaniji su za rad ručne kočnice jer kad ih zakočite nema šanse da će popustiti.

Neće popustiti ni diskovi, ali je veća vjerojatnost da će prije popustiti diskovi nego bubnjevi. Za prosječnog vozača koji kupuje novi automobil, a cijena vozila je ista, i s diskovima ili bubnjevima na stražnjim kotačima, to ne igra nikakvu ulogu. Međutim, mana bubnjeva je što se daleko više pregrijavaju od diskova. Zbog učestalog kočenja dolazi do većeg pregrijavanja bubnjeva, čime se smanjuje učinkovitost kočnica.

Do bržeg pregrijavanja od diskova dolazi zato što su bubnjevi zatvoreni pa se teže i sporije hlade. Iz istog razloga se same od sebe slabije čiste i zato im je učinak promjenjiv.

Kao još jednu manu možemo navesti i njihovu osjetljivost na temperaturu i vlagu, što za posljedicu može imati neujednačenu silu kočenja. Zanimljivo je da se bubnjevi koji dolaze na stražnje kotače vrlo rijetko mijenjaju. Problem se najčešće rješava tokarenjem bubnjeva, te trgovci naglašavaju kako se kupci novih bubnjeva mogu nabrojiti na prste jedne ruke.

Važno je znati da manji automobili sa slabijom motorizacijom sprijeda imaju diskove s pločicama, dok na stražnje obično ide bubanj s kočnim oblogama, takozvanim paknama. Kod automobila iz srednje klase, gotovo je uobičajeno da svi kotači imaju diskove s pločicama, ali i noviji automobili iz niže klase sa snažnijim motorima.

Disk kočnice, isto kao i bubanj kočnice rade na istom načelu – trenja. Međutim, kod disk pločica za razliku od pakni usporavanje okretanja kotača ostvaruje se kad kočničke obloge (pločice) između sebe stišću metalni disk. Kod bubnja, usporavanje kotača obavlja se pritiskanjem kočnih obloga (pakni) o unutrašnju površinu bubnja.
 

Osam zlatnih savjeta

Kako bi kočnice automobila trajale što duže i bile što pouzdanije treba pripaziti na sljedeće:

1. svakih pet tisuća prijeđenih kilometara detaljno pregledajte sve kočne obloge i diskove

2. ako je ostalo manje od četvrtine kočne obloge na disk pločicama, odmah ih treba izmijeniti

3. prilikom svake izmjene disk pločica obvezno pogledajte stanje diska. Ako je izbrazdan ili ima pukotine – izmijenite ga. Pritom je važno izmijeniti diskove na oba prednja (odnosno stražnja) kotača, dakle u paru

4. vozite umjereno i izbjegavajte nagla i nepotrebna kočenja, kako biste sačuvali kočnice za situacije kad vas one mogu spasiti

5. što više kočite motorom, a kočnice koristite samo kad je nužno

6. ako kočnice nisu potpuno ispravne, ne vozite automobil ni na najkraćoj relaciji

7. kočnice sami popravljajte samo ako imate dovoljno znanja i iskustva. U protivnom obvezno otiđite specijaliziranom mehaničaru

8. isključivo kupujte originalne disk pločice i diskove, jer su neoriginalni dijelovi upitne kvalitete i mogu biti vrlo opasni.