Podijeli članak

Mislim da u svakom slučaju nije dobra militarizacija policije. Bitno je razumjeti da u skladu sa Zakonom o obrani, članom 3, jedino Oružane snage Bosne i Hercegovine imaju pravo na rezervu, kazao je u Pressingu na N1 televiziji načelnik Zajedničkog stožera Oružanih snaga Bosne i Hercegovine, general Senad Mašović.

Predsjedavajući Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik je u Banjaluci rekao da je sjedište 3. puka u Banjaluci. Je li je to točno?

Točno je. Napominjem, komanda 3. pješadijskog puka, također prvog i drugog puka, nema nikakve komandne niti operativne nadležnosti. Nemaju niti jednu jedinici koja je po njihovom komandom ili kontrolom i oni su faktički simbolika tradicije Armije Republike BiH, Vojske Republike Srpske i Hrvatskog vijeća obrane. I to je sve što je njihova nadležnost. Oni baštine tradiciju, upravljaju muzejima i spomen-sobama koje trebaju biti na raspolaganju pukovima.

Jesu li OS BiH u stanju sačuvati ovu državu od vanjskih i unutrašnjih neprijatelja?

Unutrašnji segment ne podrazumijeva Oružane snage BiH. Policijske agencije rade taj dio posla. OS BiH imaju kapaciteta i sposobnosti da izvrše sve svoje zakonske obaveze, naravno to podrazumijeva zaštitu integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine. U ovom trenutku BiH ne prijeti bilo kakva tradicionalna, konvencionalna prijetnja. Živimo u periodu kada su sigurnosni izazovi danas neusporedivo drugačiji nego što su bili prije 20, 30 ili 50 godina. Danas se susrećemo sa cyber problemima, hibridnim operacijama, energetskom ovisnošću, globalnim klimatskim promjenama...

Zar nije sigurnosni izazova najava formiranja rezervnog sastava policije Republike Srpske i generalno najava militarizacija na teritoriji tog entiteta?

Mislim da u svakom slučaju nije dobra militarizacija policije. Bitno je razumjeti da u skladu sa Zakonom o obrani, članom 3, jedino Oružane snage Bosne i Hercegovine imaju pravo na rezervu i to je ono što mi očekujemo da se OS BiH osigura adekvatan financijski okvir za potpunu uspostavu aktivne rezerve i sprovođenja onoga što Zakon o obrani jasno propisuje i definira. Oružane snage BiH prema odluci Predsjedništva BiH iz 2006. imaju brojno stanje 10.000 pripadnika profesionalnog sastava, 1.000 civilnih lica i 5.000 pripadnika aktivne rezerve za koju još nismo dobili adekvatnu financijsku podršku.

Znači li to da bi u slučaju formiranja rezervni sastav MUP-a RS bio paravojska?

Zakon o obrani u članu 3. jasno govori da bilo kakvo formiranje rezervi mimo već definiranog državnog Zakona o obrani podrazumijeva paramilitarno, odnosno paravojno organiziranje koje je vrlo jasno krivično kažnjivo i treba se krivično procesuirati.

Dodik je nedavno u Pressingu rekao da Republika Srpska ima mogućnosti da u okviru 24 sata zatvori granice RS-a? Ukoliko se u tom slučaju MUP RS-a rasporedi po entitetskoj liniji kako će u tom slučaju reagirati OS BiH ili EUFOR?

Mislim da se nitko na takav potez ne smije i ne može usuditi jer naprosto nemaju mehanizmi ni alati da se to u praksi provede. To je teško sprovesti s obzirom na prisutnost međunarodne zajednice. Ne znam da bilo gdje u svijetu postoji mogućnost štićenja unutrašnjih granica. Apsolutno sam uvjeren da neće biti smjelosti i hrabrosti da se bilo tko odluči na takav potez koji podrazumijeva kršenje Daytonskog mirovnog sporazuma.

Dodik je rekao da OS BiH neće izaći na državnu granicu kako bi spriječile novi val migranata i to se zaista desilo?

Zaštita vanjske granice, konkretno u ovom slučaju koji vi govorite, primarna je nadležnost Granične službe BiH. Ukoliko Granična služba ne može izvršiti i ukoliko Predsjedništvo BiH konsenzusom donese i definira obavezu Oružanih snaga da treba uskočiti u pomoć da pomogne Graničnoj policiji u segmentu čuvanja ilegalnih migracija OS BiH će biti spremne da i taj dio posla odrade. Znači sva tri člana Predsjedništva moraju glasati za takvu vrstu odluke.

Mogu li ljudi u BiH mirno spavati?

Teško je reći 'mirno spavajte, rata neće biti' jer ne znamo što je u glavama drugih. Za takvu vrstu egzibicije u BiH, oni koji to žele nemaju realne pretpostavke i mogućnosti da to ostvare.

Tko će ih spriječiti u tome?

Za razliku od razdoblja devedesetih, država Bosna i Hercegovina ima svoje oružane snage. Bitno je i da u BiH imamo prisutnost međunarodne zajednice kroz EUFOR i NATO. Imamo snage iz horizonta međunarodne zajednice koje su itekako spremne da na bilo kakav pokušaj ugrožavanja sigurnosti u BiH promptno reagiraju i da poduzimaju mjere zajednički s institucijama države BiH protiv onih koji ugrožavaju sigurnost. Oni koji imaju možda prikrivene namjeru znaju i upoznati su s tim.

BiH u prošloj godini za obranu izdvojila 114 milijuna eura, Hrvatska 855 milijuna, a Srbija 790 milijuna. Dakle, BiH u regiji izdvaja najmanje za obranu i taj nivo stalno pada?

Sve države koje ste nabrajali su i dalje ispod kvota koje propisuje Sporazum o subregionalnoj kontroli. Mogućnost svake suverene države da odredi i definira novčana sredstva koja će izdvajati za obranu. Mi očekujemo, u skladu s trendovima širom svijeta, da dođe do značajnih povećanja proračunski izdvajanja u segmentu obrane i u BiH, prenosi N1.