Podijeli članak

Jedan od dugoročnih ciljeva koje si je 'zacrtalo' britansko ministarstvo zdravstva je produljenje života za 'pet zdravih godina života', piše Daily Mail. Svi mi više - manje znamo što bismo trebali raditi kako bismo bili zdraviji, pa time i živjeli duže, no samo se rijetki toga zapravo i pridržavaju, iz najrazličitijih razloga. 

Znanstvenici s Harvarda na tom su tragu proveli istraživanje kako bi utvrdili ključne navike koje bismo trebali usvojiti kako bi poživjeli ne dodatnih pet, već deset godina kvalitetnog i zdravog života. 

Ovo su te navike:

1. Ne ponašajte se u skladu s godinama

Produljenje života: sedam i pol godina

Istraživanje je pokazalo da je uživanje u životu bitnije za dugovječnost nego primjerice genetika. Istraživanje je provedeno na 660 ljudi starijih od 50 godine, a pokazalo je da oni koji imaju pozitivniji stav prema vlastitom starenju požive i sedam i pol godina duže od onih koji se ne mogu pomiriti s činjenicom da stare. 

Znanstvenici su utvrdili da su ljudi koji su društveniji te imaju interese i bave se aktivnostima i nakon umirovljenja, imaju veće šanse da zdravi dožive 80-e godine života. 

2. Izbjegavajte preranu mirovinu

Produljenje života: 11% niži rizik od smrti od bilo kojeg uzroka sa 66 godina života

Odgađanje mirovine nikome ne zvuči dobro, no znanstvenici sa sveučilišta u Oregonu 2016. godine dokazali su da su ljudi koji su se umirovili sa 66 umjesto sa 65 godina imali 11% manju šansu da umru iz bilo kojeg razloga. Znanstvenici su zaključili da je jedna od najbitnijih stavki za produljenje života aktivnost, kako fizička, tako i mentalna. 

3. Postanite roditelji

Produljenje života: Dvije godine. 

Ljudi koji su roditelji u prosjeku žive dvije godine duže od onih koji nisu roditelji. Švedski znanstvenici su na uzorku od 704 tisuće muškaraca i 725 tisuća žena zaključili da su je smrtnost veća među onima koji nikada nisu postali roditelji. Tajna je u tome da ljudi koji postanu roditelji imaju veću i snažniju 'potpornu mrežu' koju čine bliski ljudi i obitelj. Ljudi koji nemaju tu 'mrežu' su ranjiviji, posebno u poznim godinama života. 

4. Držite se podalje bolnice

Produljenje života: Manji rizik od invaliditeta i bolesti. 

Istraživanje objavljeno u listopadu prošle godine pokazalo je da se u Velikoj Britaniji 7800 smrti u razdoblju od 2014. do 2015. godine dogodilo jer su oslabljeni, stari ljudi u bolnici ostali duže nego što su trebali. Drugo istraživanje, provedeno u SAD-u, pokazalo je da se trećina pacijenata starijih od 70 godina i polovica pacijenata starijih od 85 iz bolnice vrati u gorem stanju nego kad su u nju ušli. 

- Bolnice mogu biti vrlo opasna okruženja jer krhkiji ljudi lako mogu pokupiti tzv. 'superbakterije'. Zbog toga pacijente treba otpustiti što je ranije moguće, objasnio je dr. Webb, piše Daily Mail. 

5. Prošetajte 

Produljenje života: Četiri i pol godine. 

Tjelovježba ne treba biti iscrpljujuća i istraživanja to vrlo jasno pokazuju. Ljudi stariji od 40 koji idu u redovite šetnje tako žive duže i zdravije. Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje barem 150 minuta ubrzanog hodanja tjedno. 

6. Imajte aktivan ljubavni život

Produljenje života: Četiri godine za muškarce, za žene povećanje životnog vijeka. 

Istraživanje provedeno u Walesu između 1979 i 1993. godine na uzorku od 918 muškaraca pokazalo je da su oni koji su se upuštali u seksualne odnose dva puta tjedno imali upola manji rizik od smrti u odnosu na one koji su ljubav vodili manje od jednom mjesečno. 

Muškarac koji godišnje doživi 350 orgazama u prosjeku živi četiri godine duže od muškarca koji doživi četvrtinu toga. 

7. Pijte 'tursku' kavu

Produljenje života: Deset puta veća šansa da doživite 90 godina. 

Stanovništvo grčkog otoka Ikaria jedno je od najdugovječnijih na svijetu. Čak 1% stanovništva doživi 90-u godinu dok taj postotak u ostatku Europe iznosi tek 0,1%. Istraživanje je pokazalo da redoviti kavopije, čak i u poznim godinama, imaju zdraviji kardiovaskularni sustav. Jaka, crna kava puna je korisnih kemijskih spojeva, a ima manje kofeina od različitih 'instant' kava koje svakodnevno pijemo. 

8. Naspavajte se

Brojna istraživanja pokazuju da svi oni koji spavaju ili premalo ili previše smanjuju očekivani životni vijek. Istraživanje provedeno na milijun ljudi 2010. godine pokazalo je da oni koji spavaju manje od šest sati dnevno imaju 12% veći rizik od preuranjene smrti. 

Još je opasnije predugo spavanje. Oni koji spavaju više od 9 sati dnevno imaju 30% veće šanse za preuranjenu smrt. 

Premalo sna također pridonosi pretilosti, srčanim bolestima i depresiji. Previše sna pak može biti indikator depresije ili neke druge bolesti, prenosi 24 sata.