Podijeli članak

Informacija kako će vlasti u Federaciji BiH sniziti cijenu inspekcijskih pregleda na graničnim prijelazima sa 66 na 36 maraka primjer je pozitivnih promjena u gospodarstvu, ali nije dovoljan jer su procedure u FBiH i dalje skuplje nego u Republici Srpskoj i Distriktu Brčko, piše Večernji list BiH.  

Velike razlike

Predstavnici špediterskih društava pozdravili su najavljenu odluku o ukidanju dijela naknada, ali su istaknuli kako ni ta mjera neće dovesti do značajnog povećanja broja pregleda od Federalne uprave za inspekcijske poslove ako se odluka ne izmijeni i u dijelu koji definira pošiljku na isti način kako je to je definirano u Republici Srpskoj i Distriktu Brčko i ako ne dođe do ujednačavanja visine pristojbe na iznos od 20 KM, piše Večernji list BiH. Naime, u FBiH se naknada naplaćuje za svaku od vrsta robe koja se prevozi u jednom kamionu, dok se u RS-u i Distriktu plaća naknada po kamionu od 20 KM. U prijevodu, za istu proceduru u RS-u i Brčkom platit ćete 20 KM, a u Federaciji vas to može koštati i više od 300 maraka ako na jednom kamionu prevozite više vrsta robe.

Zbog toga prijevoznici u većini slučajeva koriste usluge inspekcijskih tijela RS-a. Podaci samo s jednog graničnog prijelaza govore kako je na njemu bilo 380 prijava za inspekciju RS-a te samo pet za FBiH. U Vladinim dokumentima navodi se kako će smanjivanje cijena inspekcijskih nadzora umanjiti priljev novca u entitetski proračun, ali će značajno olakšati poziciju gospodarstvenika prilikom izvoza i uvoza roba. Federacija na ovoj osnovi godišnje uprihoduje nekoliko milijuna maraka, a smanjenjem naknada očekuje se kako će priljev novca po ovoj osnovi biti manji za oko milijun maraka.

Ako dođe do potpunog prilagođavanja visini naknada kakve su u RS-u i Distriktu Brčko, deficit Federacije će se dodatno povećati. Ipak, većina je mišljenja kako je nužno propise uskladiti u cijelosti kako uvoznici i izvoznici ne bi morali birati granične prijelaze preko kojih će prevoziti robu. Logično bi bilo da jedna država ima iste procedure i pristojbe na svim graničnim prijelazima, ali to nije slučaj u BiH. 

Cijene niže, ali...

Analize pokazuju kako u jednom kamionu može biti i do pet vrsta roba, što znači kako je inspekcijski nalaz do sada plaćan više od 300 maraka. Po novim pravilima, njegova cijena je spuštena na 180 maraka ako je pet vrsta robe u kamionu, ali je to i dalje prevelika razlika u odnosu na visinu ovih pristojbi u RS-u i Distriktu Brčko. U dokumentima Vlade navodi se kako zbog ovoga dolazi do neravnomjerne raspodjele prihoda u entitetske proračune jer prijevoznici masovno idu na granične prijelaze u RS-u kako bi izbjegli plaćanje viših pristojbi u Federaciji BiH.