Podijeli članak

Na središnjem imotskom trgu iznad spomenika Tinu Ujeviću vijenac crvenih gerbera i mnoštvo svijeća na mjestu na kojem je u nedjelju na pokladnim svečanostima gorio imotski Bako, homoseksualni par s djetetom koji je postao udarna vijest ne samo nacionalno već se o imotskom karnevalu piše i u svjetskim medijima.

"Svijeće su tu jer su naše mačkare mrtve. Nema slobode. Slobodu ima Frljić koji može spaliti hrvatsku zastavu i to se zove performans, a kada mi spalimo bezlično dvoglavo čudovište s lutkom jer smo protiv toga da muški parovi posvajaju djecu, mi smo nazadni, mrzitelji, homofobni. Nitko nije spalio dijete, spalili smo lutku" rekla je za Večernji list žena koju smo pitali što svijeće i cvijeće znače. 

Mnogi su ih protumačili kao nastavak ruganja.

Izgubljen smisao karnevala 

Gotovo nitko ne želi imenom, prezimenom i fotografijom stati iza svoga mišljenja, ali anonimno svi brane svoga Baku. 

"Mačkare su jedino doba u godini kada možeš bez straha i ljutnje s druge strane reći što misliš. To je smisao karnevala: zabava, šala i smijeh. Ranije si strepio što će ti se pročitati u testamentu, a sada se pišu kaznene prijave", ljutiti su Imoćani zbog strke koja se digla. 

Tri kaznene prijave podnesene su protiv organizatora Milivoja Djuke iz udruge Bakove svečanosti. Nažalost, jučer je bio u Hercegovini, a telefonom nam nije htio ništa komentirati. Nismo bili bolje sreće ni sa župnikom Kristianom Stipanovićem.

"Žurim se na sprovod, poslije imam vjeronauk i misu", opravdao se. 

Gradonačelnik Ivan Budalić kaže da se Grad Imotski nikad nije miješao u odluke organizatora pokladnih događanja. 

"Tradicija je alegorijski spaliti nešto što je točka prijepora u društvu. Razumijem da se netko osjetio povrijeđenim, ali uvjeren sam da to nije bila namjera organizatora", kaže Budalić. 

Razočaran je reakcijama političara i medija koji su Imotski “razapeli”. 

"Govor mržnje je ono što je Stazić izgovorio o Imoćanima. Nije spaljeno dijete, već lutka, a on kao političar treba biti spreman na kritike. To nije izraz našeg primitivizma ni zaostalosti, mržnje ili bilo čega što nam žele imputirati. Ovo je tradicionalan kraj koji njeguje svoje vrijednosti, ali uvažavamo različitosti. Ovo je medijski linč!", izjavio je Budalić. 

Dodao je kako ga kaznene prijave protiv organizatora podsjećaju na mračna vremena u kojima se kažnjavao verbalni delikt. Tradicija mačkara u Imotskom duga je 150 godina, a ni u komunizmu se nisu pisale prijave protiv njih.

"Mačkare nikada nikome nisu prijetile, mačkare se oduvijek smiju sebi i drugima. Nekima mogu biti duhovite, nekima ne moraju, ali dizati ovoliku medijsku strku posve je nepotrebno. Nikada se, ne daj Bože, zbog mačkara nikome nije nešto loše dogodilo. Jedan dan se luduje, svatko govori što hoće, a sutra se sve vraća u normalu", kaže Mijo Zidar, novinar. 

Napominje da u Imotskom nikada nije bilo napada na homoseksualce. 

"Mi smo na lošem glasu, a ako gledate crne kronike, u Imotskom nikad nije bilo fizičkih napada zbog nacionalnosti ili seksualne orijentacije. To se događa u većim gradovima", poručuje Zidar. 

"Problem je nastao jer smo mi poručili ono što narod zapravo misli, međutim u Hrvatskoj manjina svojim stavovima terorizira većinu. Oni imaju pravo na ruganje i humor, mi nemamo", uključuje se čovjek u razgovor.

Drugi dodaje kako mačkare postoje upravo zbog toga da ljudi olakšaju dušu. 

Što o svemu misli, pitali smo i Nedjeljka Babića Gangstera, najvećeg stručnjaku za ljubav Imotske krajine, koji je inače ove godine meštar splitskog karnevala. 

Nije bila loša namjera 

"Nije dobro što se digla ovolika hajka, nitko nije napravio ništa s lošom namjerom. Mačkare ne treba ovako strogo gledati, meni je žao ove djece koja su organizirala povorku i sada ih svi razapinju. Moja misija je demografska obnova, spojio sam na stotine parova, a homoseksualci me ne zanimaju. U mene je muško muško, a žensko žensko", kaže Gangster i dodaje kako puno više od homoseksualnosti njega zabrinjava činjenica što se ljudi sve više odlučuju za samački život.