Podijeli članak

Većina suvremenih automobila, pa čak i onih iz nižeg segmenta, danas se opremaju neizostavnim sustavom Stop&Start koji se ugrađuje radi štednje goriva. 

Manja potrošnja goriva direktno utječe i na emisiju CO2 izraženu u gramima po kilometru koja je jedan od elemenata za izračun poreza na motorna vozila. Manja potrošnja goriva, manja emisija CO2 i na koncu i niža cijena automobila bio bi zaključak, ali i za one ekološki osviještene manje zagađenje okoliša.

Radi se o sustavu koji automatski gasi motor automobila kada se zaustavi na semaforu ili prometnoj gužvi, ali isto tako pritiskom na papučicu spojke i ubacivanjem ručice mjenjača u prvi stupanj prijenosa ponovno pali motor i pokreće ga. Kod automatskog mjenjača pritiskom na kočnicu automobil se zaustavlja i gasi, te je dovoljno pritisnuti pedalu gasa da se motor ponovno pokrene, piše Slobodna Dalmacija.

O sustavu Stop&Start mogu se čuti različita mišljenja, pri čemu većina vozača, barem prema našim saznanjima, ne voli ovaj sustav, često „grintajući“ zbog njegova gašenja i paljenja.

Mnogi ga i isključuju ručno pritiskom na prekidač smješten obično na središnjoj konzoli jer ih nervira stalno automatsko gašenje i paljenje motora prilikom svakog zaustavljanja ili kretanja.

Naravno, isključivanje sustava Stop&Start kratkog je daha jer čim vozač ugasi automobil okretom ključa i nakon toga ga ponovno pokrene automatski aktivira spomenuti sustav. Druga mogućnost ne postoji.

Iz razgovora sa stručnjacima saznali smo kako je sustav Stop&Start odlična stvar za gradsku vožnju, jer se isključivanjem motora štedi gorivo, doduše u manjim količinama, ali i smanjuje i emisija štetnih plinova (CO2).
Međutim, medalja ima dvije strane, jer dok se s jedne strane štedi na potrošnji goriva, s druge strane upitno je trajanje elektropokretača i akumulatora koji moraju izdržati povećano opterećenje.

Kod automobila sa sustavom Stop&Start neophodna je ugradnja snažnijeg, težeg, ali i skupljeg akumulatora koji će izdržati sva ta stalna gašenja i paljenja motora u vožnji.
Takvi akumulatori u prosjeku moraju biti za oko 30 posto većeg kapaciteta nego oni koji se koriste kod vozila bez sustava Stop&Start pa naravno i skuplji. Istodobno takvi akumulatori su teži barem dva, tri kilograma, što se odražava na masu vozila, a samim time i na potrošnju.

Ista je stvar i ostalim dijelovima poput startera i zamašnjaka koji su inače potrošni materijal i koji se kvare i kod automobila bez ovog sustava. Imaju svoj vijek trajanja, podložni su kvarovima i bez sustava Stop&Start i tu se ništa ne može. Ako dođe do kvara, šteta može biti i nekoliko tisuća kuna. Naime, cijena dijelova ovisi o modelu, godinama starosti auta, njegovu stanju...

Veliki dio današnjih automobila dolazi s ugrađenim turbomotorima, bilo da je riječ o dizelašima ili benzincima, a kojima naglo gašenje zbog sustava Stop&Start u najmanju ruku „škodi“. Turbinska strana turbopunjača kod dizelskih motora zagrijava se do 950, a kod benzinaca i više od 1000 Celzijevih stupnjeva.

Gašenjem motora trenutačno se zaustavlja protok ulja, koje služi za podmazivanje i hlađenje. Ulje koje ostaje zarobljeno u uljnim kanalima u turbopunjaču trenutačno izgori (karbonizira).

Nakon toga se protok ulja otežava, u težem slučaju i blokira, a toplinski šokovi mogu izazvati krivljenje vratila. Takve stvari se najčešće događaju na autocesti dolaskom na naplatne kućice gdje gašenjem turbina ostaje bez podmazivanja.

Naravno da nekoliko gašenja pri velikim brzinama turbomotora neće utjecati na turbinu, ali učestalo gašenje i paljenje direktno utječe na turbomotore.
Kod vožnje na potrošnju goriva utječe masa automobila, koja je u ovom slučaju nešto povećana. Jer kako smo naglasili akumulator kod automobila sa sustavom Stop&Start je nešto teži i samim time utječe na ukupnu potrošnju.

Bez obzira što proizvođači ističu kako je kod sustava Stop&Start sve izračunato do u tančine, mehaničari ne vole ovaj sustav zbog toga što je kompliciran. Osim toga, naglašavaju kako je sve proračunato da akumulator traje što duže, ali isto tako činjenica je da bi taj isti akumulator bez sustava Stop&Start trajao duže.

Za mehaniku je bolje da se ne troši previše, te da je sve dobro proračunato jer tada neće biti nikakvih problema, a uštedjet će se i na gorivu.