Podijeli članak

Britanska automobilska industrija suočava se s najvećim izazovom od 1970-ih godina, piše CNN. Automobilska je proizvodnja u prvih šest mjeseci ove godine pala za petinu, dok su investicije pale za čak 70 posto budući da su se proizvođači više fokusirali na razvijanje svojih opcija u slučaju Brexita nego što su ulagali u razvoj tehnologije kako bi opstali na sve zahtjevnijem tržištu.

Pad potražnje za automobilima u svijetu, posljedično je značila i manje posla za britanske tvornice i  168 tisuća ljudi koji u njima rade.

Približavanje Brexita šteti i proizvodnji te proizvođače košta stotine milijuna dolara. Na to upozorava i Društvo automobilskih proizvođača i trgovaca Ujedinjenog Kraljevstva (SMMT), čiji je izvršni direktor Mike Hawes uputio oštro upozorenje novopečenom britanskom premijeru Borisu Johnsonu poručivši mu da izlazak iz Europske unije bez dogovora 31. listopada za britansku auto industriju znači apokalipsu.

- Tvrdi Brexit predstavlja egzistencijalnu prijetnju za našu industriju - napisao je Hawes u pismu Johnsonu.

Proizvođači su već sada potrošili 365 milijuna dolara kako bi se zaštitili od kaosa koji bi mogao uslijediti u slučaju tvrdog Brexita, a to je više nego trostruko više u odnosu na 110 milijuna dolara koje su investirali u prvoj polovici ove godine. Dodatno, proizvodnja pada uzastopce 13 mjeseci zbog slabe potražnje na ključnim tržištima ali i privremenih zatvaranja tvornica tijekom priprema za izlazak UK-a iz Europske unije.

No, kako piše CNN, svi ti problemi su ništa u usporedbi s kaosom koji će nastupiti ako Johnson doista ispuni svoje prijetnje i napusti Uniju bez dogovora i tako zaustavi trgovinsku razmjenu bez carina s tržištem na koje UK izvozi 57 posto automobila koje proizvede. Prema SMMT-u, samo bi carine mogle koštati 5,5 milijardi dolara godišnje, a procjenjuju da bi industrija mogla gubiti 63.300 dolara po minuti.

Automobilska industrija u Britaniji već je prolazila kroz krize, a dosad najozbiljnija bila je ona iz 1970-ih godina, no tada su britanske vlasti uspjele uvjeriti japanske proizvođače da bi im UK mogla biti baza iz koje će onda izvoziti automobile na tržište Europske unije. Iako je tada taj potez polučio uspjeh, on je sada pod velikim upitnikom, a sve veći broj proizvođača najavljuje zatvaranje svojih pogona na Otoku.

Honda tako najavljuje zatvaranje velike tvornice koja zapošljava 3500 ljudi, francuski PSA izjavio je da će nastavak proizvodnje njihovih modela Vauxhall i Opel Astra ovisiti o uvjetima pod kojima UK napušta Uniju, a Ford je još u lipnju objavio zatvaranje svoje tvornice u Walesu do 2020. godine, prenosi Jutarnji list.