Podijeli članak

Vozač koji je jučer na odmorištu uz autocestu A3 kamionom usmrtio dvije djevojčice danas je priveden u Županijsko državno odvjetništvo, nakon čega je odveden na Županijski sud.

"Bavi se vožnjom od svoje desete godine"

Tom prilikom okupljenim predstavnicima medija se obratio njegov brat Slavko Filipović, javlja RTL.

"On se bavi vožnjom od svoje desete godine. Profesionalni vozač je 40 godina i trebao je ići u mirovinu. Međutim, šta se desilo... nikako ne mogu shvatiti niti s nečim usporediti da povežem. Jedina stvar može biti ljudski faktor, tehnički faktor... šta je u pitanju, ne mogu reći", rekao je okupljenim novinarima Slavko Filipović koji je do Siska stigao iz Austrije.

"Imam osjećaj da me nije ni prepoznao. On je totalno izgubljen. Pogledao me... šta da kažem. Šta je u pitanju, je li to crna minuta, crna sekunda...", dodao je.

Slavko Filipović ustvrdio je da njegov brat uopće ne pije, dodavši kako su se zadnji put vidjeli za Uskrs.

59-godišnji vozač kamiona koji je jučer ujutro iz još neutvrđenih razloga uletio u odmorište autoceste između Novske i Okučana, usmrtivši dvije djevojčice, proveo je noć u pritvoru u Kutini. Danas je predan pritvorskom nadzorniku i kazneno prijavljen nakon očevida teške prometne nesreće na odmorištu autoceste A3 kod Novske u kojoj su dvije djevojčice poginule, a dvije žene teško ozlijeđene.

Jedna od dvije teško ozlijeđene žene prebačena je u bolnicu u Slavonskom Brodu i više nije u životnoj opasnosti. Druga žena je stabilno.

Općinsko državno odvjetništvu u Sisku, koje je jučer provelo očevid, objavilo je na svojim internetskim stranicama da je dežurni zamjenik naložio provođenje izvida radi utvrđivanja svih okolnosti pod kojima se dogodila prometna nesreća.

Božinović: Policija će rasvijetliti sve detalje

Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović izjavio je u subotu novinarima u Zaprešiću da će policija po nalogu nadležnog Državnog odvjetništva i u suradnji s njim provoditi sve potrebne mjere kako bi se rasvijetlili svi detalji jučerašnje tragedije u kojoj su na odmorištu autoceste poginule dvije djevojčice i teško ozlijeđene dvije mlade žene.

"I danas smo u jednom sumornom raspoloženju zbog svega što se dogodilo jučer“, rekao je Božinović novinarima nakon potpisivanja sporazuma o modernizaciji radio-komunikacijske opreme sustava civilne zaštite u Zaprešiću, gdje je održana i Županijska vježba snaga sustava civilne zaštite.

Ministar je dodao da je sisačko-moslavačka policija objavila priopćenje po kojem je nakon kriminalističkog istraživanja podnesena kaznena prijava protiv osumnjičenog vozača.

Radi se vjerojatno, kazao je Božinović, o najtežoj kvalifikaciji iz kataloga kaznenih djela izazivanja prometnih nesreća u cestovnom prometu, za što je zapriječena kazna od tri do 15 godina zatvora.

"Policija će u suradnji i po nalogu provoditi sve potrebne mjere kako bi se rasvijetlio svaki detalj ove tragedije", rekao je ministar.

Uletio na odmorište, usmrtio dvije curice

Podsjetimo, tragična nesreća se dogodila jučer ujutro oko 9:40 na odmorištu autoceste A3 nedaleko od Novske, a poginule su dvije djevojčice u dobi od 14 godina.

U naletu kamiona koji se zabio u skupinu ljudi koji su se odmarali na odmorištu autoceste poginule su učenice osnovne škole Dalj koje su putovale na mali maturalac u Sveti Filip i Jakov, a nastradale su i dvije djevojke stare 25 i 26 godina koje su putovale automobilom koji je oštećen u naletu kamiona. 

Policijski istražitelji te istražitelji Općinskog državnog odvjetništva u Sisku u međuvremenu su cijeloga dana pokušavali utvrditi okolnosti nesreće koju je izazvao vozač kamiona koji je prvo prošao pored benzinske postaje, a onda se nekontroliranom brzinom zabio u skupinu ljudi više od stotinu metara dalje i zaustavio se tek nekoliko stotina metara nakon toga, gotovo u šumi.

Prvi dio istrage pokazao da su kočnice ispravne, policija provjerava i mobitel vozača kamiona

Vozač je, prema informacijama koje su se pojavljivale u medijima, odmah nakon nesreće vatrogascima rekao kako mu se zaglavio tempomat u kamionu i da mu kočnice nisu radile. No prema onome što su na licu mjesta utvrdili istražitelji, nije točno da su kočnice kamiona otkazale. Istražitelji su na licu mjesta proveli prvu analizu kamiona koja je pokazala kako kočnice rade. 

Istražitelji su i vagali kamion kako bi utvrdili je li bio preopterećen. Očevid je u međuvremenu dovršen, a sada slijede daljnja vještačenja i provjere tehničke ispravnosti kamiona. Pretpostavlja se kako policijski istražitelji, sukladno internom naputku, provjeravaju je li vozač kamiona koristio mobitel neposredno uoči nesreće. Utvrdili su kako u trenutku nesreće nije bio pod utjecajem alkohola.

Dosad se neslužbeno moglo čuti i kako je vozač kamiona u vlasništvu tvrtke Marin promet, koji je putovao iz Beograda, stao i odmorio se kod Županje. Pojavila se i sumnja kako je vozaču kamiona pozlilo. Index je kontaktirao vlasnika te tvrtke, no on nije bio raspoložen za razgovor o nesreći.

Pomoćnik načelnika: "Ovo je bio jedan od težih očevida u mojoj karijeri"

Pomoćnik načelnika Kutine, koji rukovodi slučajem, za RTL je kazao kako ne pamti ovakav slučaj.

"U mojoj dugogodišnjoj karijeri ovakvo što ne pamtim. Ovo je jedan od težih slučajeva takve prometne nesreće. Radio sam puno očevida, a ovo je jedan od težih. Moramo apelirati na vozače da se drže prometnih propisa. Da prate vozila ispred sebe, iza sebe. Umor je najveći uzrok prometnih nesreća, no moramo upozoriti i na četiri najveće ubojice u prometu: alkohol, brzina, vožnja bez pojasa i korištenje mobitela u vožnji - to su najčešći uzročnici prometnih nesreća."

Stručnjak rekonstruirao nesreću

Prometni stručnjak Rajko Horvat za Novu TV je pokušao rekonstruirati nesreću.

"To pripada u onu rubriku 'vjerovali ili ne', ali takvo nešto se zna dogoditi. Prije svega, ovdje je brzina bila ta koja je bila uzrok ove prometne nesreće. Znači, vozač uopće nije reagirao na sve ono što se događalo. U ovom prolasku vidi se da je imao sreću što je tako prošao. Međutim, nelogično je da on nije reagirao na to što je prošao tako uski prolaz. Ali možemo reći da kočioni sustav, kako je on naveo, ipak nije problem", kazao je.

Dodaje da je pronađen trag koji opovrgava izjave vozača.

"Tu je jedan trag koji jednim dijelom opovrgava vozačevu izjavu, a to je trag kočenja gdje se može vidjeti da je kočioni sustav ipak odradio. E sad, može se dogoditi da kočioni sustav ne radi samo u slučaju da je vozio na nizbrdici i da su se zagrijale kočnice. Znači to je jedan od razloga gdje bi moglo doći do smanjenja kočione sile", kaže Horvat.

Analiza stručnjaka: Što je izazvalo tragediju?

Glavni urednik magazina Transport analizirao je za Glas Slavonije tragediju na A3.

"Krenimo od prve vijesti s mjesta događaja koja kaže kako je vozaču zakazao tempomat. Malo vjerojatno. Današnji tempomati vrlo su napredni sustavi koji održavaju razmak od kamiona ispred sebe te ga čak i zaustavljaju ako radar prepozna prepreku ili vozilo ispred. Zablokirani tempomat se kao i na automobilu jednostavno stavi izvan funkcije izbacivanjem mjenjača iz brzine, da ne spominjem kočnice i retarder koji ga vrlo lako eliminiraju.

Nešto kasnije je stigla vijest kako su kamionu otkazale kočnice. S obzirom na to da je prema posljednjim podacima čak 48 posto kamiona i autobusa na našim cestama tehnički neispravno, ta mogućnost je vjerojatnija. Međutim, kod kamiona i autobusa, svih teških vozila, radna kočnica (ona koju svakodnevno koristimo i na automobilima) služi samo za završno zaustavljanje.

U suprotnom bi se vrlo brzo uništile, pogotovo u vožnji nizbrdo s kamionom ukupne mase od 40 tona. Kamioni osim radne kočnice imaju i motornu kočnicu ili dekompresijsku motornu kočnicu čija snaga može biti i veća od one samog motora. Osim njih, tu su i retarderi, hidrodinamički ili elektromagnetski. To su vrlo snažne kočnice, koje sigurno zaustavljaju i teška vozila. Kočna snaga retardera iznosi približno dvostruku vrijednost motorne snage vozila. S retarderom se može obaviti 80% svih kočenja, i to bez trošenja kočnica. Neki profesionalci s njima obave čak 90% i više svih kočenja.

Nakon što smo uvidjeli kako se sve može zaustaviti kamion s pokvarenim tempomatom ili kočnicama, pitanja dolaze sama od sebe. Prvo, ne znamo kad je vozač kamiona shvatio da mu ne rade kočnice (ili tempomat, svejedno) i kolikom je brzinom ušao na odmorište. Vjerojatno punom jer mjesto nesreće izgleda kao da je tamo pao avion. Ako je to primijetio prije ulaska na odmorište, onda je mogao izbaciti kamion iz brzine ako je bila riječ o tempomatu i upotrijebiti retarder (ako ga kamion MAN koji je vozio ima). Ako je imao kvar na kočnicama, onda je mogao, kao i inače u vožnji, usporiti ga motornom kočnicom ili retarderom.

Zastrašujuće je i pomisliti da se u punoj brzini uvezao na odmorište i onda išao kočiti radnom kočnicom.

U oba slučaja, kvara na tempomatu ili kočnicama, posljednje što se treba napraviti je skretanje na odmorište koje je u ovo doba godine i još po lijepom vremenu prepuno ljudi. Slavonija je bar ravna, ima dovoljno mjesta da u zaustavnom traku kamion doveze do stanja mirovanja i zatraži pomoć na cesti. Bez namjere da prejudiciram ičiju krivnju, ovdje je ljudski faktor bio presudan i izazvao je eskalaciju problema koji se inače jednostavno riješi", kaže.

10. lipnja bit će Dan žalosti

Osječko-baranjski župan Ivan Anušić proglasio je ponedjeljak, 10. lipnja, danom žalosti u toj županiji zbog ove tragedije.

Izrazivši iskrenu sućut i suosjećanje s obiteljima tragično preminulih učenica, župan Anušić u priopćenju je poručio kako su "nenadoknadive i neizrecive posljedice, kao i bol koju je izazvao ovaj tragični događaj. Svima, osobito obiteljima i prijateljima stradalih učenica, bit će potrebno puno snage i vjere u nošenju s ovom tragedijom."

"U kontaktu s ravnateljem škole i resornim službama Ministarstva znanosti i obrazovanja uključili smo se u pružanje potrebne pomoći i potpore učenicima i djelatnicima osnovne škole Dalj, kao i roditeljima učenika", ističe se u priopćenju.