Podijeli članak

Na osnovu prikupljenog novca od 2009. godine po osnovi trošarina i cestarina na gorivo BiH je mogla da izgradi preko 600 km autoceste.

Umjesto toga dobili smo samo 200 kilometara autoceste, od čega je skoro svaki izgrađeni kilometar plaćen najmanje dvostruko od tržišne cijene, piše magazin Buka.

I gdje su onda novci?

Do sada je prema procijenama ekonomista na osnovu trošarina i cestarina na gorivo u prethodnih 10 godina prikupljeno preko 8 milijardi KM.

Iako nas političari godinama uvjeravaju da se ne može utvrditi gdje su prikupljena sredstva od trošarina i kako je potrebno formirati neka povjerenstva, u kojima bi sjedili ti isti poličari, koje bi radile godinama, potrošile ogroman proračunski novac za sjednice, postoje svjesni stručnjaci koji su do ovih podataka došli za kratko vrijeme.

Tako je ekonomski analitičar Faruk Hadžić, kako kaže, da bi olakšao posao političarima, a i uštedio proračunski novac, objavio točne podatke o prikupljenim sredstvima od trošarina  od 2009. godine, kao i gdje su usmjerena.

On je došao do podataka da je zaključno s 2018. godinom u BiH prikupljeno preko 8 milijardi KM.

"Od ovih sredstava, namjenski u cestogradnju je usmjeren samo dio koji se odnosi od cestarina za autoceste. Ostalo je sve završilo u proračunu. Do 2018. godine namjenski je umjereno samo 1,1 milijarda KM, dok je nenamjenski u proračune plasirano gotovo 6 milijardi KM. A onda su nam ponovno uveli nove trošarine, kao da sve ovo nije bilo dovoljno", pojasnio je Hadžić.

On je na ilustrativan način i objasnio što smo mogli izgraditi s ovim novcem.

"S ovim namjenskim sredstvima za autoceste, u istom razdoblju je izgrađeno ili se završava oko 130 km autocesti. Sa ovih dodatnih 6 milijardi smo mogli izgraditi najmanje 600 km autocesti", rekao je hadžić i naveo primjere:

- Završiti ostatak Vc koridora (oko 220 km)
- Izgraditi autocestu Žepče – Tuzla – Brčko
- Izgraditi autocestu Banja Luka – Prijedor
- Izgraditi brzu cestu do Neuma
- Izgraditi brzu cestu Travnik – Lašvanska petlja
- Izgraditi brzu cestu Široki Brijeg – Mostar

Odnosno, da su oni koji su trebali radili svoj posao i investirali novac uzet od građana putem trošarina na izgradnju cesta, kako je to predviđeno, BiH bi danas bila premrežena autocestama: i brzim cestama i izgledala bi ovako kao na priloženoj fotografiji.



Umjesto toga, novci od trošarina su se slijevali u proračunsku potrošnju i s njima su se finansirali razni projekti od interesa za pojedince, kao i plaće u prenagomilanom državnom aparatu, pa BiH danas izgleda ovako kao na drugoj fotografiji.



"Investiranjem ovog novca mogli smo investirati godišnje oko 700 milijuna KM, samo po ovoj osnovi imati stopu rasta BDP-a od 6%, zaposliti desetine tisuća ljudi i zadržati na taj način veliki dio našeg stanovništva, koji upravo zbog ovakvih stvari otišao trajno izvan BiH", rekao je Hadžić.

On je prokomentirao i da je prošle godine kada su uvedene dodatne trošarine, upozorio da će one samo uzeti novac iz džepova građana, a da cestogradnja neće pokrenuti. I bio je u pravu!

"Dok nas proračunski patrioti uvjeravaju da novca za cestogradnju nema i da se moramo zaduživati i podizati kredite (koje ne znam tko će vraćati, jer nas je sve manje zbog iseljavanja), treba opet napomenuti da samo po osnovi cestarina i trošarina na gorivo godišnje se ubere miljarda KM, koje idu u proračune", zaključio je Hadžić.